Wednesday, June 1, 2011

menanti himpunan dua juta belia....

himpuan sejuta belia baru sahaja berakhir dan telah pun berlalu.perlaksanaan hari belia negara 2011, sambutan besar-besaran dan resmi berakhir sudah.dengan perancangan rapi dan penglibatan ratusan ribu belia merupakan manifestasi betapa kalangan belia negara diraikan. mereka mendapat tempat istimewa. memang belia kita adalah eset kita. seperti biasa, apabila setiap selepas berlangsungnya program, akan disediakan kertas kajian bagi menilai dan mengkaji kemungkinan adanya sebarang kelemahan yang harus dperbaiki untuk penganjuran himpunan belia tahun hadapan. memang, walaupun munkin tidaklah diumpamakan seperti pepatah, rumah siap tukul berbunyi, tetapi mesti dilihat akan mana mana kelemahan yang sama ada tidak disengajakan atau terlupa, akan pasti dicerakin dan dinilai demi untuk menjadikan sambutan tahun depan dapat diatasi demi untuk menjadikan yang lebih baik.

sehubungan dengan ini, pelbagai sudut pandangan perlu di ambil kira bagi mempastikan perlaksanaan himpunan sejuta belia benar benar memenuhi tujuan dan matlamat penganjur, dan dalam kes ini semestinya kementerian belia dan sukan. sebenarnya, apakah hala tuju yang ingin dibawa bersama golongan belia. perkara ini menjadi satu keutamaan perlu diperhalusi. ini semata mata demi untuk mempastikan yang terbaik akan dapat disediakan bagi sambutan di tahun mendatang.

semuanya, dari pelbagai program, memang telah dilihat menjadi yang baik sepanjang terutama semasa sambutan himpunan sejuta belia. bagaimana pun, tidak keterlaluan kiranya diberikan beberapa pemerhatian demi untuk dipertambah-baikkan kemudian.melalui pengelaman turut hadir dan bersama sama sepanjang tiga hari dan kemuncaknya pada 28 mei,beberapa pemerhatian juga dapat dilihat.memang sesuai dengan kemahuan kalangan belia, seperti program berbentuk hiburan semacam menjadi satu acara kemestian. sesuai dengan kemahuan dan mungkin juga selera kalayak belia, pertunjukan pentas seperti konsert, agaknya menjadi keminatan semasa di kalangan para belia.maka itulah di pentas utama dipertontonkan konsert. dan dalam masa yang sama, mungkin agak 'terlebih' dari segi jumlahnya.sebab kita juga ada perkara yang hampir sama semasa 'clash of the band', hatta di pink village jugadiadakan perkara yang hampir hampir sama.mungkin untuk lebih menjadi sepadu, mungkin program seumpama ini dapat diselaraskan supaya tidak memperlihatkan pertindihan. memang motif nya agak berbeza.

bagi lebih menyemarakkan pesta, sempena himpunan sejuta belia ini juga, semoleknya juga diseimbangkan juga dengan program program yang mampu memperkasakan jatidiri belia itu sendiri. bukan bermakna apa yang telah disediakan kurang menyengat tetapi supaya, program yang disediakan itu diselaras dan diseimbangkan juga dengan kegiatan kegiatan, termasuklah pengisian dari segi kerohanian dan, elemen elemen kesedaran sivik di kalangan belia demi membentuk genarasi belia akan datang.walau pun nampak sebagai remeh, tetapi untuk lebih dilihat supaya ianya seimbang dan tdak dianggap hanya menatang sebelah pehak sahaja. mungkin tanggapan ini tidak tepat tetapi, sememangnya dapat dirasai. apatah lagi, agar sambutan ini tidak semata mata dibawa (planted) atau sekadar hanya untuk hoorey hoorey dan tidak mendapat apa yang sepatutnya yang pehak penganjur impikan.bermaksud, sebaik mungkin rasa cinta pada gagasan 1M, dan elemen seperti dalam rukunegara itu sentiasa tidak lekang dari ingatan.

apapun, tahniah kepada semua. sejuta belia dapat dihimpun. ini merupakan satu gagasan terbaik, sekurang kurangnya, para belia dibawa dan diperkenalkan dengan pusat pentadbiran kerajaan. mengharapkan rasa sayang dan apa saja mungkin dapat dirasai sebagai hak bersama. dan akhirnya, para belia akan mempertahankan pusat ini sebagai satu khazanah yang tidak bernilai harganya. bahkan, mengharapkan dengan apa yang telah disediakan, menjadi satu nostalgia. bernilai dan mempunyai nilai tambah kepada eset negara, yakni semua para belia. dan merangkumi semua, hendaklah kita semua, termasuk para belia, memahami bahawa hidup hanya sementara, manisnya hanya sekejap, pahitnya sepanjang usia...kecuali bagi yang bersedia, memahami, berwaspada dan berbaik sangka. maka hakikat ini yang dimahukan, dan wawasan serta pengharapan 1Malaysia dapat terus dipertahankan.

No comments:

Post a Comment