Friday, June 10, 2011

memartabatkan sains sosial / 3

masih berkisar kepada usaha murni ke arah memartabatkan bidang kajian dan penyelidikan berkaitan sains sosial.andainya perlaksanaan pemikiran ini dapat dipercepatkan, ianya pasti mampu memberikan impak besar terutama bagi penggubal dasar pembangunan modal insan negara, tambahan pula bidang ini telah sedia ada dikebanyakan institusi pengajian tinggi awam kita.

kemudahan ini diguna sebelum mendapat kemudahan tetap dan khusus. lebih kurang 'berakit rakit dahulu bersenang senang kemudian'.segala hasil dapatan dan penyelidikan dari bidang sains sosial ini bolih dijadikan asas kepada penggubalan dasar kerajaan ke arah pembentukan masa depan negara.

agensi berkepentingan dalam bidang ini, antaranya jabatan perpaduan negara dan integrasi nasional, bahagian pembangunan belia kementerian belia dan sukan dan termasuk juga kementerian penerangan. menggubal dan menyediakan dasar dasar pembangunan negara (social engineering)memerlukan hasil penyelidikan sains sosial. elemen perpaduan, integrasi nasional dan pembentukan hala tuju dan dasar belia memerlukan input dari bidang ini. merangka masa depan negara, bagi mewujudkan satu kesatuan negara bangsa bersatu padu, aman, harmoni mesti disediakan pada hari ini.

mungkin dari segi pelaksanaannya, tenaga sedia ada di IPTA, yang berkaitan terus diberikan peluang dan kemudahan menjalankan kajian yang diperlukan, sememangnya banyak dan pelbagai disiplin.untuk lebih mempelbagaikan hasilan, mungkin juga bolih ditawarkan kepada mana mana bakal pengkaji yang berkelayakan tetapi telah berpencen dari perkhidmatan. sekiranya dengan mekanisme yang sesuai dirasakan wawasan ini mampu dilaksanakan.

dapatan dari kajian ini,bolih memberikan manfaat sesuai untuk mencelikkan minda genarasi baru, terutama mengenai kewujudan negara malaysia. ianya sangat berfaedah bagi mendedahkan segala kajian ini kepada belia belia kita, yang sekarang berjumlah lebih 11.7 juta. kefahaman satu kemestian dan jitu. perpaduandan hubungan etnik,bukan perkara mudah dan sama sekali tidak bolih dimantapkan luaran sahaja. kita tidak dapat menjangka apa akan berlaku di masa hadapan, tetapi sekiranya mereka mempunyai dan memahami asas dan kefahaman yang jelas,dijangka akan bolih membentuk satu kesatuan negara bangsa malaysia yang harmoni, progresif dan bersatu padu di bawah penghayatan sepenuhnya pada prinsip rukunegara.

No comments:

Post a Comment