Friday, June 10, 2011

memartabatkan sains sosial / 2

cadangan mewujudkan universiti sains sosial menjelang tahun 2020 sangat dinantikan.tetapi, rasanya agak terlewat sekiranya terpaksa menunggu selama itu. sebab 'peminggiran' ke atas bidang sains sosial sudah berlaku sejak tahun 1990. maka adalah dikira lebih molek andai kata kita terus adakan seperti yang dirancang, perkemas dan perkasakan bidang ini dimana mana institusi yang sedia ada, dan bila kampus khusus untuk nya siap maka langsung saja dengan tugasan yang sepatutnya dibereskan.

lagi lambat bertambah jauh lah kita akan ketinggalan dalam kajian sebegini. ianya merangkumi pelbagai bidang, disiplin dan aspek. dan keadaan ini, akan mewujudkan kelompangan bidang yang sepatutnya dapat dipergunakan. ini adalah penting dan perlu dihidupkan semula dan seberapa segera yang terdaya, atas dasar kepentingan bahan kajian yang dihasilkan untuk tujuan penggubalan dasar menyediakan masa depan negara yang lebih cemerlang.

tanpa melengahkan proses ini, keperluan asas dan jitu akan kandungan dan komposisi negara kita. hasil kajian nanti akan digunakan dan disebar untuk makluman dan kefahaman masyarakat, terutama bagi membentuk satu negara bangsa yang mantap dan kukuh dari segi perpaduannya.

dalam suasana perpaduan kita sekarang, yang dilihat agak longgar, salah satu bidang yang penting diutamakan ialah tentang sabjek sejarah. pembelajaran dan kajian terhadap sejarah tanah air, merupakan satu cabang penyelidikan sains sosial. banyak perkara dan ilmu yang seakan terlupa dan dilupai, olih kebanyakan dari masyarakat.hasil kajian dan penyelidikan yang semestinya baik bolih dijadikan bahan untuk dikongsikan dan difahami bersama.

dengan memberikan ruang yang lebih kepada pemohon perkerjaan, khusus kepada ilmuan dan para pengkaji yang membuat kajian khusus berkaitan pembentukan malaysia. ini menjadi satu perkara sangat mustahak kepada kita sekarang. harapan mahu melihat ianya dipercepatkan pelaksanaannya dan hendaklah berterusan dengan mendapat pengiktirafan dari kerajaan.

pelbagai bidang dan aspek yang bolih dijadikan asas kajian dalam bidang sains sosial. dapatan dari penyelidikan dan kajian ini sangat diperlukan untk para penggubal dasar kerajaan. antara yang mungkin releven termasuklah: sejarah tanah air kita, pola kependudukan,kajian bagaimana tentang pemnempatan awal masyarakat malaysia, apakah yang membezakan kawasan luar bandar dan bandar sebelum ini,dan diperhatikan kajian ini masih belum mampu memenuhi keperluan dalam pembentukan masyarakat kita. justru, adalah sangat bertepatan dan dialu-alukan cadangan untuk memartabatkan sains sosial ini.

dengan perancangan yang rapi, pelaksanaannya tidak harus dilewatkan dan tidak wajar menunggu pada 'tempuh masa' yang terlalu lama. hasil kajian, sangat diperlukan sekarang untuk mmembena masa depan negara 20 atau 50 tahun akan datang. kesan sekarang akan mencorakkan keadaan masa depan. jadi tidak salah, kalau sekiranya seluruh masyarakat berkerja dan bergerak ke arah mencapai wawasan itu. fikir fikirkan lah !

No comments:

Post a Comment