Monday, June 6, 2011

belia terbiar ?

pernah tidak kita terfikir mengenai perkara ini. mungkin semua sudah memikirkan tentang untung nasib belia belia dalam kategori ini. maksud 'terbiar' di sini ialah kalangan belia yang tidak berpersatuan, tidak terpilih mengikuti latihan plkn dan tidak menerima apa saja pendedahan sebagaimana rakan rakan belia yang biasa. memang kita boleh berkata bahawa itu dia punya pasal lah. kenapa tidak mengikuti arus perdana. apapun, senang berkata kata, tapi mau bikin susah.

agaknya, para pengamal pembangunan belia sedar atau tidak jelas berapa jumlah belia dalam kategori macam ini. post ini juga, tidak pasti tetapi hakikatnya pasti tinggi jumlah nya. mungkin,tidak pula diketahui jumlah mereka.ke mana mereka,sebab dalam masyarakat kita yang kian menjadi sibok dan dalam kesuntukan masa, belia belia yang terkeluar dari 'mainstream' belia. mereka tidak berpersatuan,tidak punya hala tuju, dan kemungkinan mereka akan terlibat dan terjerumus dalam hal hal berkaitan dengan kedisiplinan diri.

secara pemikiran rambang, diyakini terdapat sejumlah yang agak besar (?)kalangan yang dibawah kategori ini.mereka ini lazimnya juga mempunyai pendidikan formal tetapi tidak begitu menyerlah lantaran keterlanjuran dalam hal kedisiplinan mereka, yang kemungkinan juga menjadi masalah dalam keluarga. tetapi, walaupun begitu, mereka juga turut memiliki kepakaran tersendiri. ada kemahiran tetapi tidak berpeluang dan tidak terdedah dengan peluang peluang yang ada.apakah gulungan ini, kita akan biarkan sahaja tanpa memikirkan akan nasib masa depan mereka.harus difikirkan pendekatan sesuai bagi membantu dan membawa semula mereka dalam arus perdana.mereka juga pasti meliputi pelbagai lapisan masyarakat. dari pelbagai laratbelakang keluarga.

memikirkan betapa kerugian dalam keterbiaran mereka ini, maka seharusnya pengamal pendidikan dan pembangunan belia mengambil pendekatan bersama mereka.kumpulkan mereka, diberikan pendedahan dan pendidikan, mungkin kolar biru, yang mereka minati,dengan pengawasan dan sistem yang betul sesuai dengan naluri mereka, mereka ini diyakini akan 'mampu' dijelmakan atau dilahirkan semula.

jumlah mereka ini, tidak lagi diambil kira dari belia belia yang sedang menjalani hukuman, mungkin akibat dari kenakalan mereka sedang menjalani hukum penjara. secara terbuka memang agaknya kita tidak dapat anggka yang tepat, tetapi yang pasti harus wujud dan ada. kalangan sebegini, tanpa diberikan 'peluang' kali kedua, juga akan menjadi bebanan pada masyarakat dan merugikan. tenaga muda mereka, pemikiran dan kepandaian mereka harus ditebusguna, dan dengan pendekatan yang sesuai, akan kembali menjadi satu 'work force' yang baik untuk masa depan negara. kita sekurang kurangnya tidak boleh membiarkan untung nasib mereka dengan apa yang dihadapi mereka, kita kenalah memberikan peluang dan dengan pendekatan yang sesuai, harus usaha yang dijalankan tidak menjadi sia sia.

sehubungan dengan isu ini, ada pernah kita cuba memikirkan pendekatan dan cara bagaimana mengatasinya ? kita dan negara akan kerugian, dengan tidak mengambil perhatian dan mengembalikan kalangan belia terbiar ini ke dalam arus perdana. agaknya, kalau pandangan ini, datang dari pemimpin tertinggi negara, harus akan mendapat reaksi dan respon, sekurang kurangnya dari pihak yang terlibat dan bertanggungjawab mengenai hal ehwal belia dan pembangunan belia. mendoakan, agar yab perdana menteri terlihat dan menjeling akan post ini, dan perdana menteri harus berkata sesuatu sebagai langkah positif cuba kalau tidak menyelesaikan masalah ini tetapi mampu menyedarkan pengamal pembangunan belia untuk bergerak supaya keadaan ini tidak berterusan serta terbiar yang pastinya akan menjadi lebih parah.sebagai satu harapan dan doa, walaupun sangat mustahil, semoga perhatian perdana menteri mampu menggerakkan segala,insyaallah.

No comments:

Post a Comment