Friday, June 3, 2011

belia ... tagihan negara

memperkasakan belia sangat penting. kalayak belia, dengan kepakaran yang dimiliki, suka tidak suka kena dipertingkatkan segala. negara memerlukan sokongan samada tenaga dan buah fikiran kalangan belia bagi membawa negara ke mercu tanda.usaha dan langkah yang jelas dan telus kenalah dipertontonkan supaya kalangan belia kita mampu dan berketerampilan, sesuai mempersiapkan mereka untuk mengambil alih dan membawa negara di masa depan.

penyediaan belia ke arah mengambil alih tugasan memimpin negara masa depan juga mesti melalui acuan yang sesuai. harus diselaraskan dengan perkembangan semasa, dunia yang penuh cabaran dan merentasi sempadan fizikal. proses 'mengadun'dan adunan yang baik perlu dilakukan dengan yang terbaik. hakikat ini, sesuai dengan kehendak terkini.dan dalam kepelbagaian dan kemajmukan masyarakat kita,perkara utama kena dititikberatkan , antara lain termasuklah:pembentukan jatidiri, semangat waja,tabah, berilmu, punyai nilai nilai tambah keagamaan, terus,telus, tulus dan pelbagai lagi.pokoknya terapan melalui acuan kita hendakah berlandaskan prinsip rukunegara.

gabungan unsur unsur ini, perlu sentiasa dipupuk, semangat mereka hendaklah sentiasa diperkasa. ini menjadi asas utama supaya nantinya, kita mampu memperolihi hasil yang mantap dan kalayak belia bolih menghasilkan sumbangan berhargai kepada negara.tindakan positif, harus difikir dan diterjemahkan pada pelaksanaan, sesuainya berlandaskan kebeliaan. seharusnya semua gerakkerja ini hendaklah benar benar telus agar apa yang dirancangkan tidak menjadi semacam 'ketirisan' dalam pelaksanaan.

perancangan aktiviti berfaedah dan sesuai, sekaligus mewujudkan budaya sihat dengan suntikan bagi membina semangat waja yang kental di kalangan belia.ianya harus didedahkan dengan program lebih pelbagai dalam usaha mengukuhkan perhubungan kenegaraan dan memperjuangkan konsep 1Malaysia. usaha sebegini, tidak semestinya apabila menjelang sesuatu hari sambutan, seperti himpunan sejuta belia, yag baru berlalu. ia harus berjalan berterusan.

No comments:

Post a Comment