Saturday, June 25, 2011

tanam padi, tumbuh lalang ?

isu perpaduan timbul lagi. dalam pola kependudukan berbilang kaum dengan pelbagai adat resan dan budaya, tidak mudah untuk digarap supaya menjadi 'sentiasa licin'. setiap khalayak punyai cita rasa tidak terbatas, apatah lagi bila berkaitan dengan 'hak' masing masing. imbas kembali semasa perbincangan ke arah mencapai kemerdekaan dan merangka perlembagaan negara, ketika itu, diperbincangan dan dipersetujui dan digubal hasil melalui tolak ansur semua kaum - melayu, cina dan india. kita kemudian mencapai kemerdekaan. semua akur dengan apa yang telah dipersetujui.kita dapat lihat dengar dan baca seterusnya menerima pakai sampai kini.

bagaimana pun, isu berkaitan perpaduan, saban hari - melalui media sama cetak maupun elektronik, masih diperkatakan dan dihidangkan sebagai juadah, yang tidak sedap untuk dimakan. pokoknya, kenapa jadi begini? diibaratkan dengan 'cobweb theory', mesti sepatutnya jaringan yang dijalin dan terjalin mempunyai tugasan dan fungsi tersendiri dan saling berkerjasama erat. maka sarang labah labah itu menjadi mantap dan kukuh, sehingga boleh menjerat mangsa yang melanggarnya. ini bermakna bahawa, dipadankan dengan isu perpaduan kita, akan menjadi sama. kita hendaklah mempunyai kekuatan sedemikian.

mesti ada tidak kena di mana mana, ada tempat yang longgar. semua ini boleh menjejaskan kita. malah isu perpaduan, antara kaum sekiranya tidak dalam keadaan yang kuat bersatu, boleh melemahkan perpaduan masyarakat. mampu meletakkan negara dalam suasana yang tidak selesa. memetik ucapan timbalam perdana menteri,"saya berasa bimbang kerana prinsip asal perpaduan yang berjaya dibentuk pemimpin terdahulu sudah mula dihancurkan dan dilemahkan gerakan tertentu". mesti ada yang tidak kena di mama mana, sehingga pandangan ini dicetuskan. sekiranya keadaan sebegini berterusan, boleh menjejaskan keselamatan negara. kita tidak mahu pisang berbuah dua kali. kesepakatan kaum, sikap berganding bahu dan toleransi semacam sangat terjejas semacam telah hilang tampuknya.

mungkin apa yang perlu, dari bayangan oleh timbalan perdana menteri, sesuatu telah semacam tergelincir dari landasan yang sepatutnya. ianya tidak dapat diatasi dengan hanya memberikan suntikan ubat semata mata. punca perlu dicari, dianalisis semula dan hendaklah diadun menjadi ubat mujarab. banyak pengamatan mampu dicerakinkan semula. tetapi, semestinya memerlukan kerja yang lebih dengan komitmen yang tinggi. gembelingan pelbagai sektor hendaklah dilaksanakan. tanpa sebarang langkah segera dan tindakan sewajarnya, kita tidak mahu menjadi seumpama pepatah lama, tanam padi tumbuh lalang !

No comments:

Post a Comment