Thursday, June 9, 2011

memartabatkan sains sosial - nilai tambah mengukuhkan negara

buku 'pelan tindakan pengajian tinggi negara' fasa 2 (2011- 2015)sempena pelancaran pelan tindakan fssa 2, pelan strategik pengajian tinggi negara olih menteri pengajian tinggi semalam sangat dialu-alukan.antara intisari tersebut memperakukan bahawa bidang sains sosial juga mempunyai nilai tambah sama seperti bidang sains dan teknologi.

tahniah, kerana mengusahakan untuk kembali meletakkan dan mengakui bidang ini sama pentingnya, sehingga diberikan dan mendapat perhatian semula dari pihak berwajib sekali gus ilmu sains sosial akan dimertabatkan semula. di sini bermakna bidang sains sosial yang akhir akhir ini kurang mendapat perhatian kerana dilihat sebagai tidak mempunyai 'nilai tambah'berbanding dengan bidang pengajian sains dan teknologi lain.

menyedari peri pentingnya pengajian dan pengkajian sains sosial, langkah ini sangat dialu-alukan. bahkan sepatutnya tidak menghadapi unsur unsur 'keciciran'.bagaimana pun, sebab berlakunya evolusi pendidikan dan negara lebih memberikan tumpuan terhadap bidang sains dan teknologi sejak tahun awal 1990an,bidang sains sosial menjadi semacam tidak mendapat sambutan. kemungkinan berlaku salah tanggapan menjadikannya semacam terpinggir lantaran bahawa bidang ini tidak punya 'nilai tambah' yang tinggi.

mungkin terlewat tetapi masih ada ruang waktu, bidang ini cuba dimartabatkan semula. lebih molik juga terlewat dari langsung diketepikan. kepentingan bidang sains sosial tidak dapat dinafikan dalam pembentukan satu negara bangsa yang kuat mantap bersatu padu dan dinamik.ianya mampu menyediakan dan membentuk minda masyarakat untuk memiliki pengetahuan yang tinggi.juga mampu berperanan dalam memahami apa yang berlaku pada satu satu bangsa dan membantu dalam pembentukan dasar dan masa depan negara.

sejajar dengan pendekatan baru ini, mengharapkan ianya dapat dilaksanakan secepat mungkin dan tidak terlalu rigid terikat dengan jangka masa yang ditentukan. tambah baikkan mana yang sedia ada, berikan landasan yang kukuh dan sediakan panduan serta hala tuju yang mantap. semua unsur ini dijangka dapat merangka
satu perancangan yang baik, bolih membantu mengukuhkan kesatuan negara bangsa. hakikat ini mampu dicapai dengan pasukan kerja yang mantap dan memahami sejarah pembentukan negara. malah diyakini mampu membuahkan hasil yang cemerlang dalam menyediakan acuan kukuh dalam pembentukan negara, kita.

No comments:

Post a Comment