Saturday, June 4, 2011

ekspedisi berbasikal 1M ...

teruja dengan kegigihan dan semangat yang tinggi di kalangan 110 orang pelajar pelajar universiti malaysia pahang dan smk tengku abdullah pekan, berkayuh sejauh 342 km dari pekan ke kompleks perdana putra di putra jaya, baru baru ini. kalau dilihat, memang lah itu antara aktiviti pelajar yang biasa biasa saja. tidak mudah kepada mereka memastikan misi ini berjaya.tetapi kalau dinilai dari semangat dan kegigihan, pujian harus diberikan kepada bukan sahaja pelajar pelajar bahkan juga kepada penganjur bertanggungjawab. sememangnya patut mendapat pujian dari perdana menteri. tahniah. post kali ini melihat lebih dari itu.

sehubungan dengan ini, sekiranya diimbas, betapa sewaktu perang dunia kedua kita dicatat juga bahawa tentera jepun turut menggunakan basikal. perkara ini akan diberikan perhatian dalam kelapangan post yang akan datang. perdana menteri, semasa menerima ketibaan mereka, seperti dilapurkan, berkata "sikap itu perlu dipupuk dan diasuh di kalangan genarasi muda supaya mempunya semangat waja, gigih, bersedia menghadapi cabaran dalam usaha membentuk masa depan negara". dipinjam dari kata kata semangat perdana menteri.

ekspedisi ini, sememangnya dilakukan atas dasar menyokong gagasan 1M, supaya dapat membentuk, sekurang-kurangnya menggarap pemikiran untuk bersama menjadikan masyarakat yang bersatu dalam menjalankan aktiviti berfaedah. selain dapat memupuk kesedaran menjaga kesihatan, selaku kegiatan riadah yang sihat juga membantu memperkasakan jatidiri kalangan belia belia kita, yang tabah dan tahan lasak.

malah, impak langsung mau pun tidak langsung,sekira kegiatan seumpama ini mendapat sambutan dari warga kita, sememangnya, kesedaran dan kempen menjaga kesihatan dapat dipertingkatkan. rasanya, kementerian kesihatan sangat mengalu alukan kegiatan sebegini. dilihat dari jarak kayuhan juga, secara tidak langsung, belia kita, dapat menengok dan mempelajari akan keadaan selain dari tempat mereka sendiri.satu pendedahan pembelajaran yang pelbagai, bolih dijadikan pengajaran.ini juga mampu membangkitkan semangat cintakan tanah air sendiri.

sedar atau tidak, ianya jua mampu menjelaskan bahawa wawasan kerajaan untuk menjadikan sukan itu sebagai industri sedang meniti di kalangan masyakat kita. ini juga bermakna, peluang peluang perniagaan, seperti kedai basikal telah mula mendapat tempat. aktiviti sampingan berkaitan dengan basikal juga mula bergerak dan mencapai momentum yang ke arah lebih baik.

berkembang, dan tidak mustahil sekiranya momentum ini, diteruskan bolih juga nanti memunculkan bakat bakat sukan berbasikal yang mampu diketengahkan untuk digilap, digarap seperti pernah berlaku pada pemuka dan jaguh jaguh basikal negara..seperti azizul hasni, anuar manan, adiq husaine, josiah ng, mohd zamri dan harris salleh yang sedang mengharumkan nama negara di pentas dunia ... sekadar disebut beberapa nama.

justru, ianya bolih diperkembang dan dimantapkan.mampu membudayakan budaya sihat di kalangan masyarakat kita,selain memupuk budaya bekerjasama dan tabah dalam menghadapi cabaran, yang dikira merupakan antara ciri-ciri yang perlu dimiliki dan diterapkan kepada kalangan belia kita. dan yang terbaru, menyahut wawasan kerajaan bagi mengindustrikan sukan.keseluruhannya, adalah merupakan satu pembentukan acuan yang baik bagi membentuk keperibadian belia untuk masa depan dan sekali gus juga mendapat muntiara jaguh berbasikal untuk diketengahkan masa depan. semua ini, akan,dan insyaallah berjaya dengan gabungan dan kerjasama mantap dari semua pihak.

No comments:

Post a Comment