Monday, June 13, 2011

memartabatkan sains sosial - integrasi kebangsaan 2/2

hasil kajian sains sosial amat bernilai dan sangat diperlukan dalam merancang dasar ke arah memantapkan kesatuan negara. kajian hendaklah dilakukan secara menyeluruh meliputi semua isu merentasi semua negeri dalam persekutuan malaysia. apakah perkara, isu dan sebarang bidang yang mungkin tidak diketahui umum tetapi sangat sensitif dan boleh mwenjelaskan perpaduan negara. usaha usaha ke arah menjadikan integrasi nasional hendaklah menjadi menjadi bahan utama. kajian harus meliputi semua perkara menjuruskan kepada penyatuan belia kita.

pelbagai bidang kajian, merangkumi semua aspek kehidupan warga kita - seluruh negara. demi negara, masa depan, acuan yang dibentuk sekarang akan menentukan bagaimana hasilnya di masa hadapan. isu berkaitan perpaduan, integrasi nasional dilihat masih merupakan agenda utama perlu diberikan perhatian dan menyediakan dasar garis panduan ke arah kebaikan bersama. menangani aspek ini, memerlukan kesungguhan dan komitmen yang tidak sedikit dari pehak berwajib. malah ianya diyakini tidak mampu ditangani semata mata dengan menggunakan kaedah penguatkuaasaan semata mata.

sesungguhnya, semangat seperti yang ditunjuk pamirkan oleh penyokong dan peminat piala FA itu patut dijadikan ukuran - melihat ketaatsetiaan warga - kita, terutama para belia, yang semestinya akan menggalas tanggungjawab untuk membawa negara di masa depan. ini bermakna bahawa dalam pembentukan minda cintakan apa sahaja, mesti ada sesuatu yang menjadi perkara pokok dan wujud kebersamaan dan kesepakatan. inilah sepatutnya, ciri ciri yang kita harus bendung.

justru, cadangan menubuhkan satu universiti khas bagi mengkaji dan menyelidik tentang disiplin sains sosial juga langkah yang sangat tepat. bagaimana pun, sementara menunggu dan bakal menjadi kenyataan menjelang tahun 2020, dikira sangat terlewat.untuk itu, apa salahnya diteruskan dengan cadangan tersebut dan usaha pengkajian dan penyelidikan boleh dimula pada hari ini.dengan situasi semasa, kita tidak mampu, untuk menunggu dan sementara kita sudah ada banyak pusat pengajian tinggi awam, kita fokus dan teruskan dengan kerja kerja sesuai dengan apa yang kita perluka. ini sesungguhnya, sangat bersesuaian dan penting untuk penggubal dasar dasar dalam bidang ini, untuk membuat pemetaan bagi menghadapi masa depan.

No comments:

Post a Comment