Saturday, May 28, 2011

belia kita eset kita !

sehingga 29 Mei 2011,kita semua masih merayakan hari belia negara tahun 2011.dari segi perayaan dalam merayakan hari khusus belia sememangnya dirayakan dengan pelbagai program dan aktiviti. sekurang-kurangnya lebih 200 program tersedia dan diaturkan.pelbagai bagai pertunjukan dan apa saja berkaitan belia diperagakan, dipertunjuk dan dipertontonkan.penglibatan kalayak belia memang menjadi teras utama menjayakan perayaan ini.diperhatikan semua aktiviti telah membawa satu pendekatan bahawa belia adalah pelaku utama.penganjur bertindak selaku fasilitator sahaja. bermakna dari belia kepada belia.sekali lagi ucapan tahniah kepada para belia negara.

kemeriahan sepanjang sambutan hari belia ini memang jelas. dari pengamatan, pelbagai program yang disediakan, seperti dilapurkan: 80 acara berbentuk pertandinga, 93 acara berlandaskan kerohanian dan keilmuan dan 20 acara pula dalam bentuk persembahan dan pertunjukan. mengurus dan menyediakan ruang menjayakan semua ini juga memerlukan satu usaha yang perlu digabung padu,semata mata untuk menjayakan program ini.semua para belia diberikan kesempatan dan berpeluang mempertontonkan kepakaran masing masing.memang sangat membanggakan.

cuma apa kah semua ini akan berterusan dan menjadi tumpuan utama dalam memperkasakan para belia. bermakna sesuai dengan langkah menjadikan mereka sebagai pewaris yang bakal menerajui negara masa depan.atau apakah mungkin pesta ini hanya sekadar pesta seperti musim perayaan sahaja. memang tidak menjadi kesalahan untuk berpesta, sebagai merayakan hari belia, cuma kalau bolih, hendaklah juga ianya tidak semata mata sinonim dengan hanya berpesta besar-besaran.kita mau juga medium ini menjadi satu gelanggang yang mampu meletakkan para belia di pentas yang sepatutnya.harus juga kita bakal tuai hasilnya, impak dari apa yang telah dirancangkan.sekurang kurangnya, kita sama sama bertanggung jawab menyuntik idea yang lebih mantap bagi membina dan membentuk jatidiri belia untuk masa hadapan.

berdasarkan jumlah peruntukan dan program yang disedia, diaturkan seharusnya, kita sebagai pembimbing mampu untuk mengukur impak keberjayaan semua ini. berlandaskan bahawa para belia adalah eset negara, maka kita juga perlu menilai kepentingannya dalam pembentukan nilai nilai murni sekali gus disuntik kepada kalayak belia ini.

belia memang eset negara. belia masa kini sudah dan sedang berdepan dengan pelbagai suasana pendedahan, yang mereka perolihi bukan sahaja menerusi pembelajaran formal tetapi juga melalui penglihatan dan pendengaran.mereka sudah punyai tanggapan dan pandangan tersendiri dalam kotak pemikiran mereka.mereka terdiri dari jenarasi idealistik yang celik maklumat, kotak pemikiran mereka telah meredah dan merentasi dunia tanpa sempadan, dan terdiri kalangan yang terpelajar dengan punyai jaringan di dalam dan luar negara yang canggih dan tidak pula terbatas. ini bermakna, para belia kini adalah terdiri dari kalangan yang bukan sahaja terpelajar dan pandai tetapi juga mampu menilai segala, tanpa bersusah payah. kecanggihan medium maklumat mebantu segala.

justru, selain melayani program yang bersifat biasa, mereka juga memerlukan perkara yang lebih berat untuk dipertanggungjawabkan.sebab para belia merupakan benteng dan barisan pertahanan utama negara. mereka adalah ibarat senjata ampuh lagi tajam. maka itu belia kita, yang melampaui angka 11.9 juta, merupakan jumlah yang besar, semestinya adalah eset negara. mereka perlu dipertajamkan minda,mereka perlu dikentalkan jatidiri dan mereka perlu dipertambahkan dengan unsur-unsur cintakan negara.bahu mereka akan diserah dan dipertanggungjawabkan membawa negara kita di hari muka.

No comments:

Post a Comment