Sunday, June 12, 2011

memartabatkan sains sosial - integrasi kebangsaan - 1/2

piala FA musim ini sudah tamat. pasukan terengganu menang. tahniah. kepada pasukan kelantan, yang kalah juga diucapkan tahniah. dah jadi lumrah sukan, termasuk bolasepak. sebenarnya, tidak sama sekali post ini mahu mengulas tentang kehebatan permainan yang telah semua saksikan malam tadi. apa yang dapat dilihat dan boleh diambil iktibar dari suasana dan senario itu ialah betapa semangat bukan sahaja di kalangan pemain tetapi juga penonton dan penyokong dari kedua pasukan. bermakna, semangat yang sangat tinggi,kebersamaan dan kesetiaan memberikan sokongan padu yang tidak berbelah bagi kepada pasukan masing masing.

suasana ini boleh diterjemahkan kepada usaha pembinaan dan pembentukan jatidiri negara. boleh dilihat tentang bagaimana semangat patriotisme warga kita, tahap kebersamaaan di kalangan warga kita,tahap toleransi,perpaduan hatta integrasi kebangsaan. perkara ini, sangat mustahak diambil kira, terutama dalam proses pembentukan satu negara bangsa yang kuat dan bersatu.rempah ratus ini merupakan prasyarat yang tidak dapat tidak sangat diperlukan bagi menjayakan gagasan 1Malaysia.

penyelidikan dan kajian sains sosial - harus ditumpukan kepada isu ini. memang telah ada kajian telah dan sedang dijalankan tetapi penugasan harus kepada usaha yang lebih luas. bagaimana kajian harus ditumpukan kepada penyatuan di kalangan semua belia kita, berjumlah lebih 11.7 juta merangkumi seluruh negara kita,ke arah usaha penyatuan jitu dan mantap. tumpuan hendaklah dikhususkan kepada keperluan penyatuan ini.

gambaran bagaimana proses awal pembentukan malaysia, yang telah dibuat melalui persepakatan pemimpin kita, persetujuan untuk bersama sama. perkara ini, semua sudah diketahui tetapi perlu diadakan proses 'ulang tayang' yang berterusan. ini semata mata supaya dapat terus memberikan kesedaran akan kepentingan pensejarahan itu sendiri. penyelidikan hendaklah juga mengutamakan berkaitan kemungkinan isu isu meghalang ke arah pembentukan kesatuan negara, terutama apabila faktur ilmu alam yang menjarakkan kedudukan fizikal antara tiga entiti negeri dalam malaysia, jarak yang beratus batu dan terpisah dengan laut cina selatan,pelbagai isu kena dikaji dan mengemukakan juga cadangan ke arah membaikkan keadaan.

No comments:

Post a Comment