Thursday, June 9, 2011

menguruskan pembangunan minda belia

di zaman serba maju dan canggih ini, dengan capaian yang mudah lagi pantas menerusi kemajuan teknologi maklumat, semua dapat menerima apa sahaja maklumat dan segala bentuk berita dengan hanya sekelip mata.memikirkan keadaan sebegini, apa kurangnya dengan apa yang sedang berlaku di negara kita. khusus di kalangan para belia, dengan kepakaran dan kemahiran dalam bidang ini, telah menjadikan mereka sangat terkehadapan berkaitan dengan perkara dan perkembangan semasa. semua nya dihujung jari.

belia kini, sangat celik IT. mereka memiliki dunia tanpa sempadan.perhubungan menjadi sangat bebas dan luas. apa sahaja perkembangan seluruh dunia dalam pengetahuan mereka. mereka ini pula, sekiranya ditolih ke belakang sangatjauh perbezaannya dengan latar belakang pendidikan yang dipunyai olih ibu bapa dan keluarga mereka. di zaman keluarga dan orang tua mereka, penyebaran maklumat adalah sangat terhad.perkara ini sesungguhnya merupakan satu perkara yang sangat signifikan. apatah lagi,kepada para pengamal pembangunan, sekiranya mereka mahu membentuk minda kalangan belia.

keterdedahan secara maya segala informasi merentasi seluruh alam akan sedikit sebanyak mempengaruhi minda mereka.kepada suasana sebegini, dijangka akan mengalami kesukaran bagi untuk bersama menidakkan perkara yang ya ! jadi, bagaimana ? mampukah kita bersama untuk menyediakan prasarana minda mereka tanpa memdapat persetujuan dan keterlibatan mereka.mungkin, ramai menganggapkan perkara ini sebagai sangat mudah dan enteng. tetapi sekiranya di selami sebenar benarnya, tidak semudah seperti yang dijangka. keterdedahan maklumat dan dunia tanpa sempadan harus mempengaruhi minda mereka.

mengenangkan kesukaran mengawal sistem penyebaran maklumat yang bebas dan terbuka dan mampu dicapai olih semua tanpasebarang kesulitan, bagaimana agaknya, bagi kita, terutama pengamal pembangunan belia untuk membawa pemikiran belia ke arah bersama sama membina masa depan negara. bayangkan negara kita mempunyai sejumlah warga belia yang besar. seperti yang diketahui, sehingga kini, kita mempunya seramai tidak kurang dari 11.7 juta belia.satu jumlah yang cukup besar dan sangat mencabar. apakah acuan yang sesuai yang mungkin mampu untuk mendidik minda mereka untuk bersama sama kita membina negara bangsa sekali gus merealisasikan gagasan 1Malaysia.

No comments:

Post a Comment