Sunday, May 8, 2011

mantapkah integrasi kita ?

memang sudah tersangat lama tidak berada di laman ini. alasan hanya kerana tidak cukup waktu. sebenarnya, itu pun tidak tepat. hanya di atas kealpaan sendiri dan tidak punyai buah fikiran untuk dikingsi bersama walaupun, terdapat pelbagai isu yang boleh dicatatkan.
setelah begitu lama tidak mencatat sebarang nota, sekurang-kurangnya untuk simpan sendiri, sekali lagi terdetik mau menelusuri akan kepentingan perpaduan bangsa malaysia. memang kita semua merasakan perpaduan untuk terus menguasai benak fikiran kita. kekadang, tanpa disedari, ianya telah berubah. pelbagai demensi bila kita berbicara akan hal ehwal isu sebegini. tersilap kata, tersilap jangkaan kita akan mendapat bala.
hanya sekadar mengingati semula, cerita lama, sewaktu masih aktif dalam berkerja sebagai kakitangan awam, tidak pernah lekang dari bual bicara penulis supaya dalam kita mengejar arus pembangunan dan ke arah mencapai wawasan yg telah ditetapakan, supaya para pembikin peraturan agar tidak melupakan supaya kerja-kerja merapatkan hubungan jurang yang wujud di kalangan para orang muda, khus meraka yg dalam gulungan belia. tahap umur takrifan belia dinegara kita adalah mereka yang berumur dari 18 hingga 40 tahun.
sewaktu, dulu dulu, tumpuan kepada gulungan ini adalah sering menjadi keutamaan. tidak dibiarkan begitu sahaja. dan dengan beranggapan begitu, tidak juga penulis mengatakan dewasa ini kalangan belia tidak diberikan keutamaan dan perhatian. sememangnya adalah sangat jauh beza nya berbanding dengan semasa dulu dulu. sekarang lebih mendahului segala.
cubaan terbaik, sekarang dengan menjadi usaha untuk sambutan hari belia, yang akan dirayakan,tidak lama lagi, yakni pada pertengahan mei ini nanti. dengan tugasan menggerakkan 'himpunan satu juta belia' dilihat sebagai satu tindakan wajar. bagus. bertepatan dengan wawasan bagi mendekati gulungan belia. malah ucapan tahniah kepada pihak penganjur yang bekerja keras merealisasikan himpunan ini. kita boleh lihat nanti. semua program dan susun atur ke arah itu sudah difikirkan serta dengan mungkin perbelajaan juga agak setimpal dan diyakini tidak akan ada cacat celanya, dan sekiranya ada, harus boleh diatasi dan diperbaiki. apatah lagi sambutan ini diadakan secara perkongsian pintar, antara pehak swasta dengan kerajaan. ini lebih melengkapakan wawasan yang hendak dicapai.
sepanjang melihat persiapan rapi, menyambut hari belia ini, hanya sekadar meletakkan pandangan lama untuk dilihat, kalau ada unsur kesinanbungan nya dengan apa yang sedang dirancangkan. dalam keseronokan melahirkan perayaan ini, mungkin telah diperuntukan berbagai program untuk hidangan semasa berlakunya perayaan tersebut. apakah boleh kiranya, kita turut memberikan kefahaman tawarikh kita sebelum kita berada di tahap yg sedang dinikmati sekarang. memang la, tawarikh sudah tidak menjadi perkara utama tetapi harus diberikan semula, maknanya dihidupak semula agar kalangan khalayah yg baru ini akan turut dapat memahami dan boleh berbangga dengan apa yg kita ada. sememangnya, kefahaman akan tawarikh kita, tidak sesuai untuk dibawa semasa perayaan ini. tetapi sekurang kurangnya, ada aktiviti yang berunsur ke arah itu. dan saya yakin, malah pasti akan dihidangkan jua. mendalami dan menelusuri peristiwa tawarikh kita dari mula sampai kini sangat perlu. memang tawarikh itu tidak pernah berbohong tetapi dalam banyak hal, tawarikh kekadang dipergunakan. itu pun, tidak mengapa, sekiranya khalayak muda tetap memahami akan tawarikh kita.
pengelaman sendiri, sejak se awal 1980an telah mengemuka dan tidak henti mengenengahkan supaya tawarikh kita diperkembang giat sampai bila bila.tapi yang pasti ada pasang surutnya. penerimaan ke arah itu kekadang menurun dan apabila keadaan memerlukan diperkatakan semula. tetapi tawarikh tetap tidak berubah kecuali ada yang cuba untuk merubahkannya. sehubungan dengan perkembangan ini, apakah kita telah mantapkan perkukuhkan ikatan persaudaraan di kalangan khalayak muda, meliputi dan merangkumi seluruh negara. khalayak muda kita dari semenanjung, sabah dan sarawak kena diperearatkan. pisahan laut cina selatan tidak seharusnya menjadi penghalang dalam proses pembinaan mengutuhkan perpaduan. pastinya, mereka adalah bakal menerima tanggungjawab, suka tidak suka nanti akan meneruskan perjuagan menegakkan negara bangsa di masa depan.
ke arah tugasan ini, apakah kita sebenarnya telah menyediakan para muda ini ke arah itu. setakat mana kita telah dapat melihat hasilnya. apakah kita, yang terdiri dari pelbagai latarbelakang mampu untuk bersama sama mempertahankan negara. kalau ya, boleh kah kita uji. sekurang kurangnya melalui apa saja gerak kerja yang menjurus ke arah itu. apatah lagi, kita sekarang telah tidak ada lagi unsur unsur seperti sebelum ini, ancaman dari parti komunis malaya. kita kena ada sasaran supaya dapat digembelingkan tenaga muda mereka supaya dapat menzahirkan kekentalan jiwa raga mereka.
apakah kita telah berjaya membajai jiwa raga muda kita supya sentiasa dalam keadaan siapsiaga mengahdapi segala rintangan yang mengancam keselamatan negara. mungkin ada kalangan kita beranggapan bahawa idea ini sudah lapuk. tetapi kita juga harus melihat dan menilai akan apa perkembangan serantau kita, apakah kalangan muda mereka alpa dan tidak dalam keadaan siapsiaga?.





No comments:

Post a Comment