Friday, May 27, 2011

belia sandaran negara

perangkaan kependudukan negara menunjukkan jumlah belia terkini melebihi 11.9 juta. satu jumlah yang besar. usaha membangunkan belia memerlukan pendekatan sesuai dengan keadaan dan persekitaran semasa.belia kini, majoriti mempunyai latarbelakang pendidikan yang berbeza. itu pasti. tetapi mereka lebih terdedah dengan segala maklumat. ini tidak dapat dinafikan. menerusi kepantasan dan kecanggihan dunia maklumat kini, dengan dunia tanpa sempadan, mereka terdedah dan mampu mengetahui dan memiliki pelbagai informasi dan kepakaran. persekitaran ini kena diambil perhatian.mereka punyai kepandaian, kepakaran dan minda yang lebih bahkan sangat terbuka.mendekati gulungan ini juga seharusnya dengan menggunakan cara yang sesuai, dan tanpa kepakaran dalam mendekati mereka juga memungkinkan mencetus 'pertembungan idea dan buah fikiran'.memang tidak semua begitu tapi lebih baik pengamal kebeliaan memahami akan perkara ini.

mengenali dan menangani kalayak belia, harus melalui pendekatan berhemah supaya tidak menjejaskan 'keakraban dan kepakaran ilmu' yang telah dimiliki mereka.menghargai dan mengenangkan betapa pentingnya kalayak belia, maka kita sememangnya telah diberitahu, dari asal dan mula lagi, bahawa 'untuk melihat masa depan negara hendaklah kita lihat belia pada hari ini'. satu pengajaran dari mula. itu pasti. kita kena memikirkan pendekatan tersesuai dengan kepentingan dan kehendak mereka. bimbingan dan panduan, sangat perlu.bukan mereka tidak tahu, cuma sekadar bersama sama untuk mempelajari dan memberitahu, supaya semua jadi tahu.

dari pandangan ini, pasti dan jelas memperlihatkan bahawa masa depan negara pasti tertanggung ke atas bahu kalayak belia masa kini.franklin roosevelt, presiden amerika syarikat,"kita tidak selalunya dapat membina masa depan untuk belia, tetapi kita dapat membina belia untuk masa depan". sementara sukarno, presiden indonesia, "berikan aku seorang pemuda,nescaya akan ku goncangkan dunia". malah madah mutiara ini hendaklah disedari dan difahami olih semua kalayak belia bahkan juga para pengamal pembentukan jatidiri belia itu sendiri.

nah ! betapa berdasar pengakuan ini, kalayak belia sangat tinggi nilai dan menjadi aset penting negara. dengan ilmu dan kepakaran yang dimiliki mampu meletakkan nilai jatidiri belia itu, di tempat yang sewajarnya.apatah lagi negara sangat memerlukan dan kesinanbungan masa depan depan negara pasti tertanggung pada para belia. sementara bagi pengamal pergerakan kebeliaan, setiap masa cuba sedaya munkin mempastikan segala perancangan dan perancangan membangunkan kalayak belia dapat dilakukan kepada hanya yang terbaik. ini semua semata mata demi kepentingan belia itu sendiri.

berdasarkan senario ini juga, maka kalayak belia perlu menerima dan membuka minda ke arah perubahan. bahkan belia jenarasi sekarang ini adalah sebagai agen transformasi. mereka harus bergrak mengejar apa saja peluang yang terbuka luas untuk diterokai. tidak hanya sekadar mendengar melihat dan berpeluk tubuh. fikir rancang dan cuba membuat sesuatu yang boleh menjadikan kalayak belia sentiasa dalam keadaan beketerampilan. sementelahan pula, kerajaan tidak membiarkan kalayak ini sendirian. pelbagai jua bantuan, pertolongan latihan bimbingan disediakan. semua ini dengan usaha gigih menjurus kepada asas keyakinan untuk membina belia demi masa depan belia dan harapan negara kelak.

No comments:

Post a Comment