Tuesday, May 17, 2011

sukan itu industri...

petang ini, minda sejahtera tersasar sedikit fokus. mungkin malam tadi, ada melihat siaran langsung perlawanan bolasepak kelantan - selangor. memang seri, dah tau dan kelantan akan bertemu trengganu dalam perlawanan akhir nanti.ok la tu, ada menang dan ada kalah. tetapi, ruangan ni tidak mau bercakap pasal perlawanan itu.

namun fokus juga akan bertumpu kepada sukan, semua jenis sukan, yang menjadi sukan popular tanah air. ini lah antara ramuan nanti akan mencorakkan perkembangan sukan itu industri. memang negara maju telah lama mencapai tahap gemilangnya dalam menjadikan sukan sebagai industri. memang, di negara kita jua, telah banyak tulisan dan kajian berkaitan dengan perkara ini. hanya perlaksanaannya sahaja masih belum menyeluruh. pemain pemain industri sukan masih tidak ramai tetapi memang sudah ada. memang ianya telah pun menjadi satu aktiviti perniagaan yang menarik dan lumayan.sedang berkembang.

merealisasikan wawasan menjadikan sukan sebagai industri, memang saperti yang telah diumumkan, bahawa tahun 2011 malaysia diwarwarkan sebagai tahun industri sukan. walaupun kita belum punyai data dan maklumat lengkap, tetap ianya sedang diambil tindakan untuk dipergiatkan.sekurang-kurangnya, di peringkat kementerian belia dan sukan telah diwujudkan bahagian industri sukan. berperanan sebagai pemudah cara bagi merealisasikan program ini. di peringkat awal ini, bahagian industri sukan boleh berperanan menjadi 'one stop agency' bagi menyelaraskan semua perkara berkaitan.

walaupun sekarang ini, hasil dari sumbangan industri sukan masih belum dapat diukur secara tepat, tentang kadar dan nisbahsumbangan kepada keluaran dalam negara kasar, melalui usaha dan gembelingan tenaga dari plbagai pehak, samada kerajaan maupun swasta, dijangka akan dapat dicapai tidak lama lagi. dengan usaha dan tindakan yang sedang dan akan dilaksanakan, tidak mustahil dalam jangka terdekat, sukan dan industri berkaitan akan dapat menjana dan menyumbang kepada ekonomi negara. sama sama kita berkerja mencapai wawasan ini dan penglibatan semua pihak akan tambah menyemarakkan lagi potensi dan peluang menjadikan sukan sebagai penyumbang kepada ekonomi negara.

dengan izinnya, munkin dikesempatan yang mendatang, akan dituliskan perkembangan - yang membantu ke arah menjadikan sukan sebagai industri. ianya memang menarik, dan bakal mendapat perhatian dari semua pehak.

No comments:

Post a Comment