Saturday, May 21, 2011

amalan budaya sihat,mantapkan perpaduan dan menjana ekonomi!!!

aktiviti riadah memang menyihatkan badan. setiap dari kita mempunyai keminatan yang berbeza. bersukan pula memang menyeronokkan. bersukan dan bertanding dalam acara acara sukan samada di peringkat kebangsaan maupun dunia, pastinya merupakan bidang ahli sukan.ini juga antara elemen yang boleh meletakkan nama negara di mercu tanda. dan bersukan sebagai riadah pula, tuntutan semasa bagi mendapatkan tahap kesihatan tubuh badan.
bersukan juga merupakan saluran yang boleh merapatkan persahabatan. boleh mendekatkan hubungan. mampu menjadi penghubung perpaduan, khususnya dalam negara kita. memang dengarnyamacam perkara biasa tetapi ianya adalah lebih dari itu. perpaduan dapat dipupuk melalui bersukan.
didapati tren semasa, sekarang salah satu aktiviti riadah yang sedang meletup dan menjadi popular ialah berbasikal.sekiranya diikuti perkembangan, peminat sukan berbasikal telah meliputi dan meresapi hampir kebanyakan dari warga kita. tidak kira kaum. kalau diperhatikan, setiap hari hujung minggu, terutama hari ahad,terdapat di merata tempat yang berkayuh. ada juga dilakukan secara berseorangan. tetapi, ramai juga yang diadakan secara berkumpulan.lihat saja, di mana mana tempat yang sesuai dengan aktiviti berbasikal. sungguh membanggakan. apatah lagi ianya dapat menyumbang ke arah warga sihat di negara kita. berbasikal,samada dilalui biasa jalan raya aau menggunakan laluan berbukit. semuanya sungguh menarik.
kemenarikan ini sebenarnya, secara tidak langsung juga dewasa ini, telah tercipta amalan budaya sihat.satu kejayaan kempen oleh kementerian kesihatan.kempen membudayakan budaya sihat melalui aktiviti bersukan.yang menjadi lebih menarik jua melalui aktiviti berbasikal ini juga, telah dapat dilihat akan wujudnya budaya ke arah menjalin hubungan yang lebih mesra di kalangan pelbagai kaum di malaysia. ini juga merupakan impak dari kempen mempereratkan perpaduan dari jabatan perpaduan dan integrasi nasional. boleh dilihat, semsa berbasikal...menjadi medan pertemuan dengan semua peminat basikal. dan perkembangan ini, sememangnya yang dimahukan bagi memantapkan perpaduan kita.
keseronokan berbasikal dan berkayuh, juga turut hadir dan kesan dari penganjuran sukan berbasikal.memang tidak dapat dinafikan bahawa, melalui penganjuran lumba basikal lebuhraya anjuran kementerian belia dan sukan dengan kerjasama persatuan kebangsaan basikal malaysia telah membawa satu tren baru. melalui penanjuran jelajah malaysia dan le tour de langkawi, impak dan kesan positifnya telah mula dirasai sekarang.
minat kepada sukan berbasikal, turut dikembangkan dengan pencapaian yang cemerlang atlet negara di peringkat antara...kemenangan azizul hasni awang dan anuar manan, sekadar disebut nama mereka. pencapaian azizul dalam acara trek dan anuar manan apabila menang satu peringkat semasa penganjuran ltdl 2010 dulu, telah menyemarakkan sukan berbasikal di kalangan masyarakat sekarang.
justru, sememangnya diketahui, melalui sukan, dan dalam hal ini, sukan berbasikal bukan sahaja mampu meletakkan nama negara di peringkat antarabangsa, tetapi juga berjaya menghidupkan amalan budaya sihat dan membantu dalam merapatkan perpaduan. perkembangan ini, dijangka akan berterusan dan membolehkan semua elemen ini digabungkan dan sekali gus memberikan manfaat kepada negara.
apatah lagi, dengan percambahan dan pertumbuhan minat ini, samada secara langsung atau tidak telah bersama sama menjayakan wawasan dan visi untuk menjadikan sukan itu sebagai industri.dan sememangnya, perkembangan pesat ke arah itu sedang bergerak pantas ke arah itu. pertumbuhan kedai basikal bukan sahaja menmberikan peluang perkerjaan tetapi juga akan memberikan impak ekonomi, kepada negara.
maka, sukan berbasikal telah mencapai matlamat pelbagai. amalan budaya sihat, mengeratkan perpaduan dan secara langsung mampu menggerakkan perkembangan industri sukan itu sendiri. di sini, sekiranya pehak bertanggungjawab memberikan sedikit pemerhatian dan turut bersama sama menggembelingkan tenaga dan usaha, maka apa yang direncanakan mampu dijadikan kenyataan. hanya melalui sukan berbasikal !!!

No comments:

Post a Comment