Thursday, May 12, 2011

perpaduan - adalah khazanah kita

mutakhir ini, pandangan khalayak kita didendangkan dengan berita berkaitan dengan isu yang sensitif. ianya berkaitan dengan kedudukan agama Islam. dilapur bahawa terdapat usaha yang mahukan agama kristian dijadikan sebagai agama resmi. tidak menjadi minat untuk tulisan ini mencerakinkan perkembangan ini. cuma apa yang dimahukan adalah untuk tidak mau perpanjangkan isu sensitif ini. apa yang terasa dihati adalah untuk melihat supaya isu sebegini tidak menjejaskan kita. memang isu ini telah kemas dan termaktub dalam perlembagaan kita. tidak harus diperkatakan lagi, apalagi mau mengungkitnya. menjaga keluhurannya pula adalah menjadi tugasan institusi parlimen dan raja raja melayu. perkara ini tidak munkin tercabar. islam adalah tetap sebagai agama resmi dan lain lain agama dibenarkan dianuti dan tidak dihalang.
apa yang menjadi perkara utama sekarang, sebagai negara yang berbilang kaum dan keturunan ialah ialah bagaimana munkin kita bersama sama menjaga keharmonian dan perpaduan bagi membawa negara menghadapi hari hari mendatang. di sini lah, perkara yg menjadi keperluan semua warga. tanpa mengira perbezaan kauam dan agama serta adab resam. perkara ini sangat perlu diberikan perhatian. perlu dibajai supaya kekal subur dan dapat dituai hasilnya sampai bila bila pun.
mari kita sama berpakat menjadikan perpaduan sebagai asas supaya tidak berlaku sebarang perkara yang semuanya merugikan negara. memang tidak salah untuk mempertahankan adat dan budaya masing masing tetapi tidak pula bermakna dengan yang telah dibentuk dan dipersetujui dulu dulu itu terpaksa di ungkai semula. dan perbuatan ini, sebenarnya untuk apa.
setelah kita membena negara kita, dengan aman damai dan penuh keharmonian, jadi sebenarnya apa lagi yang dimahukan.masih tidak puas kah dengan apa yang sedang dinikmati sekarang. tak cukup kah dengan keadaan yang sedia ada. sesungguhnya, atas nama dan kepentingan keharmonian, dan hidup aman damai, apakah lagi perlu isu sensitif ini dipermainkan lagi.
adalah sangat tersasar sekiranya, dengan perkembangan ini, sekiranya ada khalayak yang bertanggapan perlu mendabik dada untuk menegakkan perasaan hati masing masing, rasanya adalah sangat tidak wajar. apakah laba dan untungnya dengan mendendangkan lagu ini. apakah atas alasan kemungkinan hak bersuara sudah menjadi lebih baik, maka terpaksa menghidupkan dendangan lagu yang belum pasti akan dapat dinyanyikan kemudiannya. rasanya semua kita saban hari melihat, dari pengelaman luar tentang betapa tidak tenteram dan tidak amannya apabila berlaku kekacauan. apatah lagi ianya adalah berpunca atas dasar agama. impaknya, amat parah dan membawa padah.
semua khalayak tahu dan faham, tetapi sebagai imbasan, dalam fasal (1) Perkara 3, Perlembagaan Persekutuan telah memperuntukan Islam sebagai agama resmi dan agama agama lain bebas dianuti. semua sudah termaktub dan diterima pakai. semuanya sudah ok, diterima oleh semua kaum, tidak menjadi isu. hanya kekadang sengaja ditimbulkan untuk dijadikan isu atas munkin sebab tertentu. itu pun tidak berlarutan dan tidak menjejaskan kesejahteraan kita.
justru, untuk kononnya bercerita, sekadar mau sensasikan suasana, meminda perlembagaan mengenai status agama resmi tidak semudah yang munkin boleh diucaptuturkan. ianya tidak boleh dilakukan sembarangan dan sewenang wenangnya. perkara sebegini mesti dengan kelulusan parlimen dan mendapat perkenan Majlis Raja Raja.
atas dasar perpaduan, keharmonian negara, adalah sangat tidak molek malah tidak ada kewajarannya untuk mendendangkan isu ini. dan kiranya, ada, untuk apa sebenarnya. walaupun alasannya, kita semua tidak wajar untuk membangkit perkara seumpama ini. mungkin ada yang beranggapan ianya sebagai sekadar satu perbincangan. kendatipun begitu, hendaklah diambil ingatan bahawa membincangkan nya juga hendaklah dan mesti dengan sangat berhemah dan penuh bijaksana. rasanya sangat terlewat kalau api sudah mula marak dan membesar. mau dijaga adalah semasa masih kita boleh gunakan tugas api seumpama masa kita memasak. itu pun, apa yang dimasak akan menjadi hangit, sekiranya kita tidak mengawalnya.
maka, perpaduan dan keharmonian yang dirasai bersama oleh semua, sebagai satu khazanah yang berharga, yang sangat bernilai dan tidak ada tolok bandingnya. perpaduan yang kita miliki sekarang hendaklah dijaga, dibajai dan sama sama mengawalnya. antara kawalan bagi membajainya telah dimaktubkan jua dalam rukun negara, sebab dengan pupukan semangat inilah, telah membawa kita hingga ke tahap ini. semua nya sedang memberikan hasil yang sangat lumayan. dan sememangnya, buah yang ditanam, walaupun hasilnya dari pokok yang sama adalah kala buah nya manis dan ada juga yang masam.

No comments:

Post a Comment