Sunday, May 15, 2011

belia pemangkin transformasi ...harapan negara...

saban tahun, pada tarikh ini, khalayak belia diberikan penghormatan. hari ini, khusus untuk mereka untuk bukan sekadar disambut tapi juga bagi melihat sejauh mana belia kita akan dilihat boleh memikul dan bertanggungjawab, nantinya untuk meneruskan perjuangan negara malaysia tercinta. dalam perutusan terbaru sambutan hari belia negara, perdana menteri, meletakkan harapan sangat tinggi kepada khalayak belia. dato najib kata, golongan belia mencerminkan harapan masa depan negara,dan belia adalah penting untuk masa depan negara...the best hope for the nation's future.
selamat menyambut hari belia.memang semua sedar dan tahu, khalayak belia, merupakan tonggak harapan masa depan negara, pastinya akan mewarisi tampuk negara masa depan.belia aset bernilai buat masa kini dan masa depan.semua mereka muda belia dan berwawasan. itu lah, belia harapan kita dan merupakan barisan hapadan negara. suka tak suka, ini adalah hakikat yg tidak dapat tidak mesti diterima dan diakui.
sambutan hari belia tahun 2011, bertemakan 'belia pemangkin transformasi'. sungguh tepat dan dilihat sangat gah. oleh itu, selaras dengan hasrat kerajaan membina genarasi belia, para khalayak belia kena mengambil perhatin yang sangat serious. anda adalah masa depan negara. jatuh bangun, molek tidak negara kita semua ini tertanggung di bahu anda.
mendepani dalam menjuruskan belia, untuk masa depan, rasanya semua pehak, tanpa meletakkan fahaman sahsiah dan siasah sebagai alasan, hendaklah menggembelingkan tenaga ke arah itu. semua dari pelbagai pehak hendaklah sama sama berkerja bagi meletakkan acuan yang baik sesuai untuk belia masa kini meneruskan kesinanbungan negara nanti. acuan yang disediakan hendaklah selaras dengan apa saja berkaitan dengan belia. jati diri, semangat patriotisme, semangat suka membantu, tolong menolong, bekerjasama dan perpaduan adalah antara rempah ratus yg tidak boleh dibiarkan bertaburan. kena gembeling dan di adunkan menjadi satu juadah yang sangat sedap dan digemari seluruh khalayak dalam negara ini.
ke arah mencapai wawasan ini, dengan kepastian bahawa negara masa depan adalah tanggung jawab belia masa kini,pembikin acuan untuk membentuk belia bagi masa hadapan hendaklah, mengadakan program yang lebih memberikan 'kesan dalaman' kepada minda khalayak belia itu sendiri. tidak hanya semata-mata berlandaskan 'konsep hoorey hoorey' semata.
memang kalau diteliti dan diperhatikan, banyak sudah program ke arah menjadikan belia sebagai lebih berketerampilan. tetapi, tidak lagi menjadi budaya yang kuat dalam membena jatidiri mereka. mungkin ada pandangan dan pendapat yang berbeza dalam perkara ini.itu satu kepastian. penyediaan program, memang banyak dan pehak berwajib telah dan sedang membelanjakan banyak peruntukan. memang bagus. cuma apa yang dapat dilihat, apakah semua itu meresapi dalam jiwa raga seluruh belia. dan dalam hal ini, ada pula pendapat yang cuba mengatakan bahawa memang tidak akan dapat memenuhi kepuasan 100%. betul. mana boleh kita nak hasilkan 'zero defact'. perkara ini, pasti kalau dibawa berbincang akan tidak putus dan tidak akan menemui titik noktah.
paling mudah, tetapi hakikat sebenar tersangatlah payahnya, untuk katalah menbina jatidiri di khalayak belia. mudah dicakap tapi sukar dibikin. bagaimana agaknya kita boleh mempastikan hampir kesuluhan belia kita dapat dibentuk jatidiri yang kental. ianya perlu melaui proses berpanjangan. kesedaran dan unsur keterbukaan minda mereka juga perlu diberikan perhatian.nanti ada pula beranggapan, sekiranya dilihat dari penyertaan belia yang ramai dalam satusatu program, maka kita sudah boleh berbangga bahawa mereka sudah bersama kita. keadaan ini, hanya boleh dinilai bahawa sebahagian apa yang difikir untuk dilaksanakan telah tercapai.
dengan jumlah populasi belia masa kini melebihi 9 juta (munkin angka tidak resmi), merupakan aset sangat bernilai untuk negara. masa depan mereka masa depan negara sedang dicorakkan warnanya sekarang. olih itu, dalam proses mencorak warna ini lah sangat perlu sokongan semua dan dari pelbagai pehak. meliputu kerajaan dan juga swasta. sama sama berkerjasama ke arah menjadikan khalayak belia kita terus maju dan berketrampilan dalam pelbagai bidang. sebut apa saja..semuanya mebanggakan kita.
manakala pehak terlibat dengan pembangunan belia hanya berperanan semata mata, sebagai fasilitator sahaja, dan hanya membantu untuk memudahkan cara sahaja.selebihnya, adalah terletak di bahu khalayak belia itu sendiri.hatta, fasilitator sekadar berperanan untuk menyiapkan juadah sahaja, memang sedap, siap terhidang untuk dimakan; tetapi sekiranya mereka tidak mahu makan atau memilih makanan lain, apa lagi yang mampu dilakukan. maka disinilah, pembentukan jatidiri meliputi segala, hatta jiwa dan raga, rohani dan jasmani.
pembentukan dan acuan bagi belia juga harus kita tidak lupa untuk memerah fikiran bagi mengembalikan kegemilangan belia. perkara ini, harus mampu dilaksanakan melalui gerak kerja kesukarelaan. memang sudah dibuat, tapi tidak seberapa. mau tidak mau, apa usaha semua bagi menghidupkan semula budaya kesukarelaan ini. masih releven kah kita dengan kerja kerja sukarela dengan hasrat menabur bakti tanpa didorong oleh wang ringgit. hakikat ini, semacam agak lembab dan sesekali lebih dilihat sebagai lembab dan hambar. apatah lagi kalau kita mau melihat, peranan belia dalam membantu memperkukuh dan mengeratkan perpaduan.
pengelaman mengajar kita. dan kita tidak boleh membandingkan keaktifan belia masa dulu, 20 atau 30 tahun dulu. sangat berbeza dan lain sangat.masa dulu, belia dan kegiatan belia aktif dan tidak sangat mengharapkan bimbingan dan panduan, semua bergerak atas daya usaha sendiri di kalangan mereka saja. hatta, perdana menteri pertama kita turut memegang portfolio belia sewaktu mula merdeka dulu. ini sudah menjadi tawarikh. tetapi ym tunku abdul rahman, selaku perdana menteri memang mempunya pemikiran dan berpandangan ke depan. maka dilihat belia itu sebagai aset penting dan sangat diperlukan negara, maka ianya mampu meletakkan kedudukan, hingga ke masa kini.
justru, peranan tanggung jawab wawasan jati diri patriotisme keilmuan dan segala adalah menjadi tagihan negara kepada khalayak belia masa kini. dengan memilik kepandaian dan kepakaran yang pelbagai, maka negara meletakkan harapn sangat tinggi kepada mereka. dan dengan panduan dan bimbingan tunjuk ajar, maka, di bahu khalayak belia lah terletaknya masa depan negara. maka itu jua lah, selaras dengan tema sambutan hari belia 2011, belia pemangkin transformasi, sungguh sesuai dan merupakan salah satu perkara yang mesti digarap dan difikir serta dilaksanalan bersama olih khalayak belia dan kerajaan. jadi, apa lagi sepatutnya khalayak belia maukan. mari lah kita gembeling tenagabuah fikiran dan apa saja, supaya dapat menjamin masa depan negara, yang bakal menempuhi pelbagai suasana yang tidak kita dapat gambarkan. cuma apa yang penting, semasa yang tua masih mampu bersama maka marilah kita khalayak muda bersama sama membina negara, negara malaysia, yang tercinta, yang pastinya khazanah yang tidak ternilai harganya. selamat menyambut hari belia 2011.

No comments:

Post a Comment