Wednesday, May 18, 2011

sejarah pembentukan negara - dilupai ?

pembelajaran sejarah tanah air sangat perlu. penting diselusuri oleh setiap warganegara malaysia. tanpa memahami sejarah tanah air, sememangnya akan membawa kepada buta sejarah. umpama mereka yang tidak mengenali warna @ kabur warna @buta warna. ini bukan penyakit tetapi datang dari keturunan. boleh semak dan tanya doktor mata akan perkara ini. saya rasai akan kesukaran ini. sama jua dengan sindrom tidak memahami sejarah. tidak kenal sejarah. perkara ini, sentiasa menjadi bahan perbincangan. kadang sangat serious dan ada kalanya telah tidak mendapat perhatian. sejarah itu benda mati. beku. sudah berlaku.itu lah sebabnya ia nampak macam tidak mustahak. malah kekadang dianggap sebagai tidak punyai nilai komersial.
berdasarkan atas sifat kpentingan sejarah ini lah, ianya sering menjadi topik hangat. menjadi isu.
kepentingannya, memang tidak dinafikan. negara bangsa yang mengenali sejarahnya, pasti berjaya dan mampu meletakkan negara di tempat yang tinggi. tidak kurang nya dengan negara kita. hanya, akhir-akhir ini, telah muncul pemikiran yang mempertikaikan sejarah negara. tentang bagaimana proses pembentukan negara dibuat, dirangka dan dipersetujui. dan kemudian dari itu, negara kita mencapai kemerdekaan.
pelbagai isu bermacam perkara telah diperbincangkan, menjelang pembentukan negara bangsa malaysia. sebelum dan selepas, memang telah menjadi sejarah. hakikat ini yang sangat wajib diketahui dan dipelajari semula. mengambil iktibar akan kepentingan sejarah ini, maka raja perlis, bertitah sempena sambutan ulangtahun raja perlis ke 68 semalam bahawa isu agama dan kontrak sosial tidak wajar dipertikai dan dipersoalkan kerana ia asas pembentukan negara.

No comments:

Post a Comment