Thursday, July 2, 2009

ketahanan nasional orang muda

/harus menjadi agenda utama..baik awam maupun swasta.



belia aset penting negara. teramat tinggi nilainya. ianya merupakan sumber dan potensinya sangat besar sebagai penyumbang kpd kesinambungan dan kelangsungan masa depan negara. mereka adalah pewaris negara. mereka juga akan bertindak menjadi penghubung kepada yang sedia ada. bermakna bahawa belia pasti, bila tiba masanya, suka atau tidak akan mengisi kekosongan dan mengambil alih peranan meneruskan kesinambungan negara kita. justeru, ukuran dan keadaan masa depan negara akan dapat dinilai daripada keadaan semasa kalangan belia kita. samada terus cemerlang dan maju jaya atau pun sebaliknya.




bagi mendapatkan keadaan ini, supaya wawasan kita untuk bergantung harap pada mereka, maka langkah wajar hendaklah diusahakan. kerja kerja menyedia dan menggarap harus tidak putus dilakukan. tumpuan harus diberikan kepada usaha membawa, membena dan menjuruskan agar kalangan muda - merangkumi semua tanpa mengira perbezaan etnik hendaklah diberikan perhatian khusus dan berterusan. bagi menyediakan masyarakat belia, pehak kerajaan dengan tidak henti henti terus melaksanakan pelbagai langkah bagi menggarap ke arah menyediakan landasan yang sepatutnya.




oleh itu, negara menghendaki semua belia yg berpengetahuan, punyai nilai-nilai murni, berkemahiran, menghayati gaya hidup sihat dan berkemahiran meningkatkan jaringan yg memampukan mereka turut berhubungan diperingkat antarabangsa.
selaras dengan kepentingan inilah, maka segala usaha langkah samada dari pehak kerajaan maupun awam hendaklah bersama menggembelingkan tenaga fikiran supaya berjalan seiring dan pembentukan minda hendaklah sentiasa terarah kepada: membina kesedaran terhadap kepentingan mempertahankan negara - samada ancaman dari dalam maupun luar; melahirkan rasa tanggungjawab yang tinggi untuk mempertahankan negara dan memberikan kemahiran asas menyusun gerakan mewujudkan barisan pertahanan di kalangan masyarakat belia.




membina kesedaran terhadap kepentingan mempertahankan negara: semuanya harus memiliki semangat patriotisma yang kental dan bersatu padu menyokong perpaduan....suntikan semangat, secara berterusan.........



...belia hendaklah memahami konsep 1malaysia dgn memahami dan menghayati nilai nilai murni berlandaskan rukunegara...belia adalah gulongan sasar yg diutamakan bagi membawa dan membena mengembangkan agenda pembangunan negara...



.....pemimpin sekarang, akan tiba tahap 'terpaksa berundur', atas pelbagai alasan. maka utk tidak mematikan idea idea bernas usaha perlu diteruskan bertujuan supaya jangan nantinya akan dijadikan sebab yg boleh mematikan segala percambahan dan pandangan buah fikiran belia. ide mereka hendaklah sentiasa diberika perhatian dan dinilai dgn sewajarnya.



...dalam banyak keadaan, kekadang potensi yg ada - perlu di asuh, diasah dan di garap. ini boleh dilakukan menerusi bimbingan berpanjangan melalui dokongan dan sokongan dari pemimpin-pemimpin senior. perlu juga kiota selami perasaan dan sikap kalangan org muda-muda, apabila idea, yang bernas dari cetusan rasa mereka dilayan sememangnya dan pasti akan menimbulkan suatu 'kepuasan'. keadaan ini pasti akan membuak-buakan keterujaaannya....suasana ini perlu berterusan.



perkara ini memerlukan kemahiran berpikir. ianya perlu diasuh dan sekiranya tanpa bimbingan dari pehak yang lebih senior, idea bernas sedia ada itu akan layu. maka bagi melancarkan perkembangan pemikiran yg belum beracuan yg sempurna, hendaklah ianya hendaklah diberikan acuan yg sepatutnya... melalui acuan yg baik. katakanlah, sekiranya minda yg diasuh itu dlm keadaan yg liberal akan melahirkan belia yg liberal sifatya. walaupun keadaan ini tidaklah merupakan sesuatu yg rigid. sepatutnya pembentukan minda belia kita, yang merangkumi dlm pelbagai etnik maka acuan utama hendaklah melalui penghayatan terhadap konsep rukunegara. >>>>>>>>> penghayatan pada rukunegara hendaklah diutamakan sejak di peringkat awalan sekolah lagi. tanpa menghayati konsep rukunegara, mana mungkin kita nak bentuk belia-belia kita ??



jatidiri...perlu asuahan/didikan...minda yg mau terbuka////



semanagat itu hendaklah dipupuk...maka lahirkan kepentingan org muda ini dlm masyakat nya terlebih dahulu....inculcate/ menyerapkan....ide yg harus melangkaui pahaman politik....













No comments:

Post a Comment