Sunday, May 22, 2011

sukan cemerlang ekonomi berkembang

bagi yang tidak berminat, bertanggapan, apa lah ada dengan sukan. mungkin jarang yang beranggapan sedemikian. sementara, yang minat, terutama kiranya ada dikalangan pasukan atau pun atlet itu menjadi pujaan mereka, ikon mereka, tersangat lah seronok dan bahagianya mereka dengan prestasi dan pencapaian atlet pujaan. ini merupakan perkara biasa. sudah lumrah.maknanya,tanpa sukan pastinya tanpa peminat. tanpa peminat juga tanpa sukan.

teruja dengan satu paparan iklan promo dalam tv tempatan, sekadar memberikan pandangan betapa pentingnya peminat, penyokong kepada perkembangan sukan. sebutlah apa saja jenis sukan. tanpa peminat, sukan itu jadi layu. ada benarnya akan perkembangan ini.mana boleh sukan tidak ada peminat.tak masuk akal. mustahil.mesti ada peminat.maka, sebab ada peminat adanya sukan!

sekiranya diamati,dengan perkembangan ini,wawasan kerajaan untuk menjadikan sukan itu sebagai industri akan menjadi kenyataan.saranan yang dibawa olih menteribelia dan sukan bagi merealisasikan hakikat ini dengan kerjasama semua pihak akan membuahkan hasil lumayan. kerjasama kerajaan, dengan sokongan padu dari kalangan kakitangan kerajaan, sekurang-kurangnya di peringkat awalan dan swasta mampu menjadikan sukan sebagai satu industri berdaya saing yang mantap di negara ini.

peranan semua dan pelbagai pihak harus bergerak seiring dan selaras dengan pembangunan sukan.sememangnya negara kita belum mempunyai data dan maklumat lengkap dalam bidang ini. tetapi hakikatnya sudah wujud,masih belum terkumpul kemas di bawah satu agensi yang sepatutnya. langkah dan usaha ke arah itu harus dipergiatkan. bahkan penubuhan bahagian industri sukan di kementerian belia dan sukan merupakan tindakan positif dan terpuji dalam mempercepatkan proses ini.bahgian ini akan menjadi peneraju pembangunan industri sukan sebagai penjana utama ekonomi negara.sekurang-kurangnya, bahagian ini boleh berperanan sebagai 'one stop agency'dan berperanan bagi mengembelingkan usaha ini.

lanjutan kepada perkembangan ini,memajukan sukan hendaklah kena memajukan penyokong. ini bermakna,setiap bidang dan jenis sukan sememangnya mempunyai peminat yang tersendiri.contoh paling ketara, dalam pertandingan akhir piala FA nanti kita dapat saksikan betapi penyokong pasukan kelantan dan terengganu akan berpesta mengikuti dan menyokong pasukan masing masing.pasti lautan para penyokong dan peminat akan berada di stadium shah alam atau stadium nasional nanti.

pasti kita dapat lihat perkembangan industri sampingan di sini. ambil saja, contoh penjualan segala jenis barangan dari kedua kedua pasukan seperti t-shirt, kain lilit kepala,dan segala macam berkaitan dengan bolasepak. inilah salah satu dari industrinya. mesti peminat dan penyokong kedua pasukan, selain memakai dan membeli untuk menunjukkan sokongan padu pada pasuakan masing masing,ianya adalah impak besar dan mampu memberikan anjakan kepada peluang perniagaan. ini lah impak dan ini lah antara ciri ciri dalam mengindustrikan sukan.

maka, mana munkin sukan bolasepak boleh berkembang tanpa peminat tanpa penyokong.kepentingan peminat adalah juga penggerak kepada industri itu sendiri. kehadiran peminat, menghadirkan elemen industri. aktiviti sampingan pasti akan menjadi lebih menarik. ia bukan kepada pertandingan dan perlawanan itu semata mata.boleh dilihat bahawa hidupnya industri bersama peminat. ia akan dapat merubah suasana dan langsung atau tidak menghidupkan industri itu sendiri. peminat menggerakkan industri, pengangkutan, hotel dan tempat penginapan, pengangkutan dan lain lain. perkara ini akan berjalan serentak.

sumbangan industri sukan, bersama peminat mampu menambahkan pendapatan negara.melalui kerjasama pelbagai pihak, kerajaan dan swasta, diyakini mampu merealisasikan wawasan menjadi sukan sebagai satu industri baru di negara kita. kita sama-sama bolih melihat akan perkembangan ini.dan ianya pasti memberikan pulangan serta keuntungan pada semua pihak.

No comments:

Post a Comment