Friday, May 27, 2011

himpunan 1 juta belia - sejarah bakal tercipta !

saban tahun, setiap 15 Mei, ditetap khusus sebagai hari belia. ini semata mata untuk menghargai para belia, yang pastinya turut merasa dihargai,diperlukan untuk bersama membina negara bangsa menuju masa depan.pengelaman mengajar dan memandu kita, menagih sepenuhnya supaya dapat memperkemaskan niat wawasanvisi dan misi menuju ke alaf depan yang belum pasti menjanjikan kemanisan. amat ditagihkan dari para belia supaya membuka minda dan bersama menjadikan peluang yang terbuka sebagai ladang luas untuk diterokai.semua ini pasti akan berlaku, menerusi kekentalan minda dan dengan punyai jatidiri yang tinggi kental dan tidak mudah mengalah.

sehubungan dengan sambutan hari belia tahun ini, dirancang dan direncanakan untuk menjaya misi 'himpunan 1 juta' belia.sesuai dengan tema sambutan, belia sebagai pemangkin transformasi, maka diharapkan para belia benar benar akan mengorak langkah positif agar dapat turut sama membina negara bangsa.sepintas lalu, gabungan dan kerjasama pihak kerajaan dan swasta untuk merayakan sambutan hari belia sangat dialukan. hanya, dengan ketulusan para belia jua lah akan nantinya membuatkan hasil yang baik.seharusnya, medan yang dijadikan landasan sambutan hari belia, yang direncanakan dengan pelbagai program mampu dimanfaatkan sebaik mungkin.

bermula pada hari ini, dari 27 mei hingga 29 mei 2011,akan bermula satu pentas yang boleh menggabungkan seluruh belia dari seluruh pelusuk tanah air, bagi memberikan satu manifestasi betapa kalangan belia adalah eset terpenting negara.sekiranya benarlah kehadiran mereka, kalangan belia ke putrajaya, mencapai jumlah yang besar, merupakan pertama kali dalam sejarah pergerakan belia ini, menunjukkan betapa sekiranya melalui panduan dan bimbingan yang betul mampu menjadikan belia ini satu angkatan yang sangat bertenaga.mampu menjadikan kudrat yang ada untuk menjuruskan kepada pembangunan negara. ini juga sebenarnya terletak jua di bahu para belia. medan sudah terbuka luas dan hanya para belialah yang sepatutnya boleh meneruskan apa sahaja yang baik bukan sahaja untuk diri sendiri tetapi juga untuk negara bangsa.

sempena sambutan himpunan 1 juta belia, yang julung kali diadakan ini, digerakkan dengan gabungan kerjasama kerajaan dan pelbagai pihak swasta turutjuga mencipta sejarah dan wawasan baru dalam menangani isu isu berkaitan dengan kebeliaan.untuk julong kali nya, seharusnya 'pesta' yang cuba diadakan ini boleh memberikan kesan yang sangat positif kepada pergerakan belia itu sendiri. melalui pendedahan sebegini, tahap kesiapsiagaan, jatidiri, kesukarelawan dan berbagai bagai lagi akan terserlah. keserlahan ini nanti akan dapat dinilai diukur supaya mereka akan dapat dibimbing dan di asuh untuk meneruskan wawasan kerajaan, di masa depan.

tidak syak lagi betapa dengan program himpunan 1 juta belia ini adalah lanjutan dan impak keberjayan sambutan hari belia tahun 2010, yang menghimpunkan lebih 500 ribu belia. semuanya mempunyai tujuan dan hasrat yang sama. yakni meraikan dan memberikan penghargaan kepada kalangan belia, dan seluruh ngo yang berkaitan dan menggerakkan hal hal kebeliaan ini.

justru, sambutan hari belia tahun 2011, bakal mencipta sejarah. dengan kehadiran 1 juta belia ke putrajaya nanti nya pasti akan memenuhi seluruh pentas dan ruang lapang meliputi precint 2, 3 dan 4 ...sebagai medan dan pentas menunjukkan betapa para belia dihargai. dan para belia kenalah, dengan minda terbuka melihat dan mengambil kesempatan dari peluang yang sedia ada. peluang ini pastinya, datang sekali sahaja. jadi rebut lah dengan penuh berhemah akan peluang yang terbuka.impaknya, dari perancangan yang telah disediakan, pasti, pergerakan belia pada tahun bakal mencipta sejarah...!

No comments:

Post a Comment